|
Bilmotorer, bådmotorer, er der nogen forskel? Der er delte meninger om dette emne, det er dog et faktum at de fleste bådmotorer har begyndt deres liv som person eller lastbilmotor. De er så blevet tilføjet forskellige finesser for at passe til det maritime miljø. Tidlige Volvo Penta benzinmotorer stammede fra Volvo’s egne personbiler. I rækken kan nævnes B18, B20, B23, B30. De stammer fra biler som f.eks. Amazon og 164. En spøjs benzinmotor som Volvo lavede til deres lastbiler i 1950 og 60’erne, fandt vej til bådene i en kort periode. B36 hed den, det var en vaskeægte V8 motor, helt og holdent lavet af Volvo. Nogle af dieselmotorerne stammer også fra Volvo’s lastbiler.
(Volvo Penta MB36 V8 årgang 1961 med gearkasse) (Volvo B36 V8) 1.Oliefilter 2.Tændrørsledninger 3.Ventildæksel 4.Låseskrue for luftfilter 5.Indsugningsmanifold 6.Benzinpumpe 7.Vandpumpe 8.Køleblæser 9.Svingningsdæmper 10.Tændingsmærke 11.Generator 12.Aftapningshane 13.Topstykke 14.Svinghjul I dag er alle Volvo Penta benzinmotorer fra GM. 3.0 R4, 4.3 V6, 5.7 V8 osv. Disse stammer fra biler som f.eks. AstroVan og Corvette. Volvo Penta er i dag stoppet med at bruge 3.0 motoren. Mercruiser bruger nøjagtigt samme motorer. Både Volvo Penta og Mercruiser har i en periode brugt Ford V8 motorer, som f.eks. stammer fra Mustang. Mens OMC eksisterede, benyttede de også GM R4 V6 og V8, samt Ford V8. Det er ikke let at få en konkret liste frem på hvad der helt nøjagtigt er lavet om, det har formentlig også ændret sig igennem tiden, man har fundet på flere ting for at forlænge holdbarheden af motoren.
Ovenstående er egne erfaringer, samt oplysninger fundet på nettet. Med hensyn til frostpropper og toppakning, så kan man selvfølgelige argumentere for at anvende marine delene selvom motoren er ferskvandskølet, da det aldrig er en dårlig ide at bytte en del ud med noget der er mere korrosionsbestandig end reservedele fra biler. |