Startside

HK, Drejningsmoment ???!!!

 

Hvad er forskellen spørger mange, jo flere hk jo bedre, ikke?

 

For at forstå forskellen, er det nødvendigt at forklare hvad hestekræfter, også kaldet effekt, egentlig er.

 

Effekt er arbejde pr tid!

 

Det er ikke kun en motor som kan yde effekt, det kan et menneske også.

 

Har man ydet et stykke arbejde på en given tid, har man ydet en effekt. Har man ydet mere arbejde på den samme tid, har man ydet en højere effekt. For at lave mere arbejde på den samme tid må man tage hårdere fat.

 

Eksempel: 

En motor kører 1400 o/min, har et drejningsmoment på 50 Newtonmeter og 10 hk, den er koblet til et gear på et spil, der skal trække en båd på land.

Hr. Jensen tager motoren af, kobler et håndsving på gearkassen og drejer. Han kan nemt dreje den rundt. Yder han så også 10 HK?

 

Svaret er nej! Selvom Hr. Jensen nemt kan dreje svinget rundt, vil han aldrig kunne køre det lige så hurtigt som motoren. Det vil tage meget længere tid at få båden på land. Arbejdet der skal udføres tager længere tid = lavere effekt.

 

Hr. Jensen kan dog levere de 50 Newtonmeter som motoren også kan, men fordi han ikke kan levere dette moment særlig hurtigt (han kan ikke dreje lige så hurtigt som motoren) er Hr. Jensens effekt lavere.

 

Drejningsmomentet er en øjebliksværdi!

 

Effekt er resultatet af en konstant levering af drejningsmoment!

 

Man kan med en lang fastnøgle spænde en bolt med et moment der er større end det en lille bilmotor kan levere. Det der gør at man ikke kan sætte et håndsving i sin bil i stedet for motor, er at man som menneske ikke kan levere dette drejningsmoment i særlig lang tid og med høje omdrejninger.  

 

Man kan selv regne ud hvor stort drejningsmoment en motor har, hvis man kender effekten ved et givent omdrejningstal.

 

Og man kan regne effekten ud, hvis man kender drejningsmomentet ved et givent omdrejningstal.

 

Ud fra dette kan man konkludere at to vidt forskellige motorer der ved det samme omdrejningstal yder samme effekt(HK), også har det samme drejningsmoment. 

 

Effektberegning:

 

P = (M x n x 1,361)/9550

 

M = (P x 9550)/(n x 1,361)

 

P  : Effekt i HK

M : Drejningsmoment N/m

n  : Omdrejningstal O/min

 

1,361 HK = 1KW

 

1 KW = 0,735 HK

 

Eksempel:

En 3.0L motor yder 150 HK ved 4000 o/min, hvor stort er drejningsmomentet?

(150 x 9550)/(4000 x 1,361) = 263 Nm

 

Effekttab i gearkasser.

 

En motor som yder 200 hk på krumtappen, yder ca. 180 hk på propellen. Der går 20 hk tabt i gearkassen. Det skyldes at alle tandhjul, lejer m.m. har en virkningsgrad på under 100%.

For hvert leje og tandhjul, går der nogle procent tabt, alt dette giver tilsammen tabet på de 20 hk. Virkningsgraden varierer fra gearkasse til gearkasse. Derfor varierer angivelsen af tabt effekt, da den afhænger af motorens størrelse og virkningsgraden.