Startside

Varmeveksler vs. havvandskølet

Hvis man synes at det er lidt besværligt at vinterkonservere, man har måske et trangt motorrum, så er der en anden løsning, som kaster andre fordele af sig. Populært kaldes det ferskvandskøling, men motoren køles ikke med ren ferskvand, man blander almindeligvis glykol, altså kølervæske i.

 

Det kræver en investering, samt et par dages arbejde, men når det er gjort, kan man med god samvittighed læne sig tilbage, for rustprocessen er nu standset og motoren skal ikke skiftes, før den er opslidt. En anden fordel er at man kan bruge det varme vand til at varme båden op med, ligesom i sin bil. Der kan købes universale varmeblæsere som bruger vandet fra motoren, det er ikke nogen god ide at benytte disse, hvis motoren køles med havvand. En tredje fordel er at motoren kører med en højere temperatur, omkring 80-90° i stedet for 60°, det betyder en bedre brændstoføkonomi.

 

Man skal først have købt et varmeveksler kit som passer til motoren, størrelsesmæssigt. Der findes både originale og uoriginale. Bemærk at til Mercruiser findes der to typer, halv og helt system.

 

Nå man har det hele system, er vinterkonservering noget nemmere. Motor og manifolde er fyldt med kølervæske, dog skal man fortsat skylle systemet igennem, for at få saltvandet ud af varmeveksleren, altså starte motoren med en haveslange på. Men man er fri for at fylde kølervæske på og tappe det af igen. Kølervæske er noget fedtet stads og det er ikke nemt at undgå at spilde, det er man så fri for.

 

Halv system

Kun motorblokken køles af kølervæske. Dette system benyttes af både Volvo Penta og Mercruiser.

 

Helt system

Både manifolde og motorblok er kølet af kølervæske. Mercruiser har haft dette system som valgmulighed i mange år. Volvo har tilbudt systemet på få motorer.

Mercruiser’s manifolde til V6 og V8, er forberedt for dette, da der er ekstra huller til studser. Den ene af de to propper, der sidder oven på manifolden skal byttes ud med en studs. Bemærk at studserne skal monteres så manifoldene er spejlvendte, de er nemlig støbt ens, de er blot vendt 180° i forhold til hinanden, når de er monteret på hver side af motoren. Derefter monteres bøjningerne, her skal man huske at blokke af for kølevand mellem manifold og bøjning. Det gøres ved at der lægges en plade ind imellem bøjning og manifold, som lukker for kølekanalerne, men stadig tillader passage af udstødningsgas. Der skal en pakning på hver side af pladen. 

Vandet fra motoren ledes ind i manifolden igennem den studs som altid har været brugt, den der sidder under manifolden. 

På udstødningsbøjningen skal der også monteres en studs, her bliver havvandet fra varmeveksleren ledt ind. Udstøjningsbøjningen er altså stadigvæk kølet at havvand, det er nødvendigt da udstødningsgassen skal blandes med vandet, for at holde temperaturen nede, i resten af rørsystemet. Dette sker i bøjningen.

Bemærk at selve varmeveksleren til det hele system er større, end til det halve system.

 

Halv system fordele/ulemper

+ Det billigste system.

+ Simpel montering.

+ Vinterkonservering lidt lettere.

- Dyre manifolde ruster stadig.

 

Helt system fordele/ulemper

+ Dyre manifolde ruster ikke.

+ Motoren får hurtigere driftstemperatur, på grund af udstødningsvarmen.

+ Vinterkonservering meget lettere.

+ Kun udstødningsbøjninger skal udskiftes pga. rust.

- Dyreste system.

- Montering mere omfattende.

 

Bemærk:

Ved Mercruiser og OMC drev(med vandpumpe i drevet) kan det blive nødvendigt at montere en vandpumpe på motoren og droppe pumpen i drevet, da disse i visse tilfælde ikke er kraftige nok.

På GM V6 & V8, samt Ford V8 skal der monteres en bypass slange fra en studs der findes på cirkulationspumpen, til et sted på termostathuset, eller indsugningsmanifolden, før termostaten. Den hjælper med til at stabilisere temperaturen. Sætter man den ikke på, svinger motor temperaturen voldsomt.

På motorer der har kørt i saltvand i mange år, stopper rustprocessen ikke fra den dag hvor anlægget bliver installeret. Derfor, har man en motor som har kørt i saltvand i 10-20 år og samtidig kun har været skyllet igennem med ferskvand minimalt, er motoren ofte så hårdt angrebet indvendig, at et ferskvandskølings anlæg næppe kan redde motoren fra at ruste op. 

 

Volvo Penta 4.3 V6 med halvt system.

 

Herunder er "bypassslangen" vist, varmeveksleren er afmonteret.

Et T-stykke kan skrues på indsugningsmanifolden, så man derved får plads til temperaturføleren.