Draco 1700 Topless V8

Tilbage til Draco

ADVARSEL: FØLGENDE OMBYGNING SKAL KUN FULDFØRES AF PERSONER, DER VED HVAD DE HAR MED AT GØRE!!

Draco 1700, alle tre modeller, er fra fabrikken kun leveret med 4 Cyl motorer fra enten Volvo, Mercruiser eller OMC. Men ganske få personer har eksperimenteret med større motorer, bl.a. Volvo B30 6 cyl række og GM og Ford V8 motorer.

Her er beskrivelsen af en 1700 Topless, som har fået V8 motor.

Draco 1700 Topless med Volvo Penta V8, klar til første tur.
 

Data:

1700 Topless årg 1976 (120 hk OMC originalmontering)

Volvo Penta AQ 290, 5.7 L V8 290 hk / 280 duoprop drev.

Tophastighed : 52+ knob (GPS målt)

 

Ombygningen

Originalt er agterenden i 1700 Topless indrettet med en motorkasse i midten og et sæde på hver side. Dette har været nødvendigt at save væk, da V8 motoren under ingen omstændigheder kan placeres i den originale kasse. Båden bliver derfor bygget om, i retning af 1700 Suntop, der har en motorkasse som går hele vejen tværs over. Dog bliver de originale "Back to Back" sæder beholdt og der bliver ikke lavet en bænk foran motorkassen som i Suntop'en.

De gamle motorfundamenter saves ud og der støbes nye, som passer til V8'eren. Samtidig repareres agterspejlet, da det originale OMC drev bliver erstattet med et Volvo Penta 280 drev.

Udstødningen bliver ført igennem agterspejlet, i hver side, i stedet for den traditionelle metode, ud igennem drevet.

Motorkassen laves i krydsfiner og beklædes.

Motor færdigmonteret med ferskvandskøling og hydraulisk styring.

Still billeder fra prøvetur.

 

V8'eren vejer ca 130 kg mere, end den originale 120 hk OMC motor, derfor ligger båden tungere med bagenden og man skal være ekstra opmærksom på hvordan man bevæger sig i båden og placerer personer/vægt. Med 2 personer ombord, placeret i de forreste sæder, synes vægtforøgelsen i bagenden dog mindre markant.

 

Egenskaber

Med 290 hk har båden selvsagt et enormt optræk og reagerer på den mindste gasgivning, men også en tophastighed der langt overstiger det som båden oprindelig var tænkt til. Flere prøveture, under hårde forhold, har vist at skrovet kan holde til den store effektforøgelse, uden at have fået tilføjet forstærkninger.

Ved hastigheder, som også kunne opnås med den originale motor, 20 - 30 knob har vægtforøgelsen ikke ændret synderligt på sejlegenskaberne. Når man nærmer sig tophastigheden på lidt over 50 knob, kræver det koncentration og opmærksomhed. Man sidder i en lille båd som bogstaveligt talt flyver hen over vandet. Ved så høje hastigheder slår bølgerne hårdt og selvom båden har fået mere dødvægt, på grund af den store motor, kan båden risikere at få en ukontrollabel flyvetur med ubehagelige konsekvenser.

Når båden går ud af plan, skal man være opmærksom på hækbølgen. Ved for voldsom "opbremsning" kommer der en bølge ind, som når meget højt op på agterspejlet.