Januar - Februar - Marts 2007

Tilbage til Draco

En større opgave, som ikke var afhængig af temperaturen i hallen, var at fjerne al malingen på skrovet og overbygningen. Båden er blevet malet over det hele engang, og det blev besluttet at hele båden skulle skrabes fri for maling og males om. Årsagen til at båden var blevet malet engang, kom frem da noget af det sidste maling på fribord blev fjernet. På hjørnet imellem styrbord side og agterspejlet, er den originale gelcoat skadet. Alt tyder på en brandskade, fenderlisten er skadet af høje temperaturer og gelcoaten er stort set væk på et område der svarer et stykke A3 papir.

Selve glasfiberlaminatet er stort set uskadt, det tyder på at båden må ha stået op af noget, der har været ild i og det ikke er båden selv der har været ild i.

Benzintanken blev taget op, da det ret tidligt i renoveringsprocessen blev opdaget at skottet foran motorerne, samt rummet som benzintanken ligger i, var blevet repareret, med et mindre heldigt resultat. Derfor saves alt træværket ud i dette område og der fibres nyt i. Da tanken kom ud, viste det sig at den var angrebet af galvanisk korrosion. Rummet som den ligger i, har været halvfuld af vand engang og da den originale tank er lavet i aluminium, er dét plade, som har været under vand, hårdt angrebet. Der bliver derfor lavet to nye tanke i rustfrit stål. En tank til hver motor. Den samlede kapacitet forbliver uændret.

Tankrummet nederst til højre i billedet, den sorte påfyldningsslange kan ses til højre. For at få tanken ud, var der to valg, enten at fjerne alurammen i cockpittet og løfte tanken ovenud, eller save tankrummet i stykker og trække tanken ind i kahytten og derefter ud. Det sidste blev valgt, da tankrummet under alle omstændigheder skulle saves fra hinanden.

 

 

 

Vandudskillerne blev afmonteret sammen med tanken, de er ikke blevet tømt eller renset i længere tid.

 

Den oprindelige ide med instrumentbrættet på flybridgen kom under revision og der blev bygget nye modeller, da der efter længere overvejelser viste sig at der var noget galt med proportionerne.

Instrumentbræt før revision:

 

Instrumentbræt efter revision:

 

Instrumentbrættet i kahytten kom ligeledes under revision og fik ændret proportionerne.

 

Der blev taget hul på et nyt stykke arbejde, da vinteren gik på hæld. Flybridgen's indvendige forstærkninger. Flere af dem havde fået vand og var mere eller mindre rådne, så det blev besluttet at alle skulle skiftes, også dem der ikke fejlede noget, derved bliver der et ens stykke arbejde over det hele. Da der skal monteres gribelister på flybridgen, så der er noget at holde i, når man går hen af ringdækket, bliver der samtidig støbt ekstra forstærkninger ind til at montere disse i.

 

Gamle forstærkninger:

 

Nye forstærkninger tilpasses, de gamle, som senere fjernes, sidder ved siden af.

 

Gribelisterne, som senere skal monteres, boltes indefra. I bagbord side er der et hulrum, som disse bolte kommer til at sidde i, så det er nødvendigt at åbne dette og forstærke området, så den oprindelige styrke kommer tilbage. Der lægges forsigtigt ud, med at skære et mindre hul, for at få et overblik over konstruktionen.

Tilbage Næste