April - Maj - Juni 2007

Tilbage til Draco

Da de originale motorer stadig sidder i båden, og de samtidig er i en stand, der umiddelbart kan betragtes som "over middel" bliver der løbende gjort overvejelser om de skal bevares, frem for at skiftes ud. En kompressions test viste, at BB motor har 10 bar på alle cylindre, mens SB motor har 10 bar på 3 cyl og 7,5 på den forrest. Den "haltende" forreste cylinder på SB motor giver ikke anledning til nogen bekymring, det kan skyldes at motoren ikke havde været startet i lang tid inden testen.

Et punkt der taler imod at bevare drivlinien, er at drevene for længst er gået ud af produktion og visse dele ikke længere kan skaffes med blot et telefonopkald. Selve motorerne kan der stadig fås reservedele til, da de stadig bliver lavet, dog i en 3 liters udgave i stedet for 2,5 liter.

Drevene er uden powertrim, det var ikke så almindeligt i 1970'erne, men det kunne leveres som ekstraudstyr. Det er en ret simpel ombygning der skal til, før drevene har powertrim, så det blev besluttet at skaffe to enheder og montere disse. Powertrim er nyttigt, til at få båden hurtigere op at plane, samt hente lidt mere tophastighed og stabilitet.

På billedet ses trimenheden, i form af et andet motorophæng, som ved hjælp af en elmotor, justerer højden på forenden af motoren og derved vinklen på drevet, da motor og drev er koblet sammen til en enhed, og ført igennem agterspejlet, i en gummimembran.

Som foråret gik og sommeren begyndte, blev der løbende overvejet om drivlinien var værd at satse på. Det var nu, at den rigtige beslutning på længere sigt, skulle tages.

På den ene side, var motorerne og drevene bevaringsværdige, da det var de originale og standen var bedre end man kunne forvente, efter 30 år i drift.

På den anden side, var det nu at drevene skulle skiftes, da hele båden var under totalrenovering og det vil være ærgerligt at skulle skifte dem, få år efter at båden er færdig. Da båden er født med disse drev (elektriske OMC) har den nemlig et specielt agterspejl. Det er tyndere end normalt og udskæringerne er så store, at ingen drev kan dække hullerne. Så der skal altså laves et større fiberarbejde hvis/når der skal skiftes motorer.

Efter lange overvejelser, kom den endelige beslutning:

Drevene skiftes ud til Volvo Penta SX, motorerne bevares indtil videre.

På sigt bliver motorerne måske skiftet ud med Diesel. Derfor fjernes de forreste motorkonsoller i motorrumet og der støbes nye fundamenter, som også kan bruges til dieselmotorer. Der fremstilles nye beslag til motorerne, så de kan stå på de nye fundamenter.

BB motor blev startet op d 23 juli 2007, for at få lidt motion, da der på dette tidspunkt ifølge tidsplanen er mindst 2 år til at maskinerne skal arbejde for alvor. Og da motorerne skal bevares, får de begge skiftet olie og oliefilter, så de står med ren olie, i den lange ventetid. Opstarten var lidt vanskelig, da benzinpumpen stort set ikke pumper, men med lidt manuel pumpearbejde kom motoren dog i gang.

Det er blevet besluttet, at på et senere tidspunkt, undergår begge motorer en overhaling hvor benzinpumpe, karburator og tænding gennemgås fuldstændig, for at undgå motorproblemer i fremtiden. Tændingssystemet skiftes ud til elektronisk tænding og motorerne males. Dette var ikke helt den oprindelige plan, den gik ud på at motorerne blot skulle sejle en sæson, for at afgøre om de skulle bevares eller skiftes. Men flere undersøgelser har vist, at de tilsyneladende er i så god stand, at de kan klare flere sæsoner, indtil der er et par diesel motorer klar til at blive installeret.

Dog bliver der ikke gjort noget ved disse opgave før til vinteren 2007/2008, da arbejdet med at skifte forstærkninger i flybridgen er mere omfattende end først antaget. Det er vigtigere at gøre dette arbejde færdigt, da glasfiberarbejde kræver varmt og tørt vejr og altså derfor er henlagt til sommeren.

Tilbage Næste